Τετάρτη 27 Μαΐου 2020

Η αρχιτεκτονική στην προσχολική ηλικία. Υλικό και χώρος

Η αρχιτεκτονική στην προσχολική ηλικία.

Οταν το υλικό οδηγεί στην ανακάλυψη του εαυτού και του χώρου

Το Εργαστήριο Συστημικής Ψυχολογίας και Παιδαγωγικής Ροδάκινο, η παιδαγωγός Κατερίνα Ανωγιαννάκη καιο ψυχολόγος-συστημικός ψυχοθεραπευτής Γιώργος Παραδείσης διοργανώνουν το Σάββατο 30 Μαΐου 2020 και ώρα 11:00-17:00 διαδικτυακό σεμινάριο με θέμα: Η αρχιτεκτονική στην προσχολική ηλικία-Όταν το υλικό οδηγεί στην ανακάλυψη του εαυτού και του χώρου.

Στόχος του σεμιναρίου είναι η ανακάλυψη εργαλείων και τεχνικών με τα οποία η αρχιτεκτονική μπορεί να εισαχθεί στην τάξη του παιδικού σταθμού και του νηπιαγωγείου, μέσα από βιωματικά παιχνίδια και εικαστικές δράσεις με την ομάδα.
Το εσωτερικό και το εξωτερικό περιβάλλον και η χρήση του δημιουργούν στα παιδιά της προσχολικής ηλικίας την αίσθηση του οικείου, ότι ανήκουν σε ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο δρουν και η κατάκτησή του οδηγεί κυκλικά στη συνέχεια σε μεγαλύτερη ανακάλυψη τόσο του εαυτού τους όσο και του πλαισίου.

Πώς μπορούμε όμως να γνωρίσουμε στα παιδιά προσχολικής ηλικίας την αρχιτεκτονική και να κάνουμε κατανοητό τον σκοπό της; Τι σχέση έχουν τα υλικά καθημερινής χρήσης με την δημιουργία περιβάλλοντος δράσης και πως μπορεί η χρήση τους να μας οδηγήσει στην ανακάλυψη της σχέσης που έχει ο εαυτός μας με τον χώρο;

Δομή σεμιναρίου:
11:00-12:00 Γνωριμία ομάδας. Παιδί και αστικό τοπίο. Ανακαλύπτοντας σχέσεις.
12:00-13:00 Η χαρτόκουτα. Βιωματικά παιχνίδια δημιουργίας χώρου και σχεδιασμός δράσεων μέσα σε αυτόν.
13:00-14:00 Το χαρτί. Δημιουργώντας και αλλάζοντας περιβάλλοντα σε εσωτερικό χώρο. Η λέξεις και η σχέση τους με τον χώρο.
14:00-14:15 Διάλειμμα-καφές-σνακ
14:15-15:30 Η φωτογραφία και η σχέση της με το αστικό τοπίο. Ανακαλύπτοντας κτίρια και ιστορίες που κρύβουν. (εξωτερική δράση)
15:30-17:00 Το σπίτι. Το σώμα μου στον χώρο. Δημιουργώντας χάρτες.

Ολα τα παιχνίδια και οι δράσεις που θα πραγματοποιηθούν στα πλαίσια του σεμιναρίου μπορούν να έχουν εφαρμογή σε ομάδες παιδιών 2.6 ετών μέχρι 7 ετών.

(Το σεμινάριο πραγματοποιείται στα πλαίσια έρευνας με στόχο την σχέση του παιδαγωγού και του παιδιού με τον χώρο)


ΚΟΣΤΟΣ: 30 ευρώ-Δίνεται βεβαίωση παρακολούθησης.
ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ: Το σεμινάριο απευθύνεται σε παιδαγωγούς προσχολικής ηλικίας, νηπιαγωγούς, εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας, υπεύθυνους καλλιτεχνικών εργαστηρίων για παιδιά, κοινωνικούς λειτουργούς, φοιτητές ανάλογων σχολών, εμψυχωτές ομάδων

ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ: Με αποστολή μειλ στο teamrodakino@gmail. com γράφοντας τα στοιχεία σας και τον τίτλο του σεμιναρίου μέχρι τις 25 Μαίου

Βιογραφικό συντονιστών

Ο Γιώργος Παραδείσης είναι ψυχολόγος, απόφοιτος του τμήματος Ψυχολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με μεταπτυχιακό στην Κοινωνιολογία από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Εξειδικεύτηκε στην Παιδοψυχολογία (διάγνωση και αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών, προβλήματα συμπεριφοράς. διαχείριση συναισθημάτων), στην ψυχολογία εφήβων και στη συνέχεια στην ψυχοθεραπεία παιδιών και εφήβων, στη θεραπεία και στην συμβουλευτική ζευγαριών, γάμου και οικογένειας, την υποστήριξη και την ανάπτυξη δεξιοτήτων σε άτομα με αναπηρία και την εκπαίδευση ενηλίκων σε θέματα που σχετίζονται με την συμπεριφορά και το συναίσθημα.

Έχει εκπαιδευτεί στην Συστημική/Οικογενειακή θεραπεία, στο Κέντρο Ψυχικής Υγιεινής Ανατολικού τομέα Θεσσαλονίκης, στο ΑΚΜΑ στην Αθήνα και στο Κεντρο Συστημικής Μελέτης και Θεραπείας Θεσσαλονίκης.

Διατηρεί ιδιωτικό γραφεί στα Εξάρχεια (Εμμ. Μπενάκη 105Β) στο οποίο παρέχει ατομικές συνεδρίες και συνεδρίες ζευγαριών και οικογένειας, ενώ πραγματοποιεί ομιλίες και συντονίζει ομάδες εποπτείας σε διάφορα μέρη της Ελλάδας επάνω σε θέματα που αφορούν το σύστημα της οικογένειας και της ανάπτυξης των παιδιών.

Έχει εργαστεί στο μικτό κέντρο διημέρευσης ΑμεΑ «Η Κυψέλη», ως ο υπεύθυνος ψυχολόγος του κέντρου, στο Ίδρυμα Θεομήτωρ ως ψυχολόγος και έχει διδάξει Ψυχολογία σε προγράμματα του Οικονομικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και Ψυχολογία και Παιδοψυχολογία σε προγράμματα του τμήματος Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Έχει επίσης εργαστεί ως ο υπεύθυνος Ψυχολόγος για τα παιδιά, τους γονείς και το προσωπικό παιδικών σταθμών στην Αθήνα και σε άλλα μέρη της Ελλάδας.

Σήμερα, εργάζεται ιδιωτικά ως ψυχολόγος και ψυχοθεραπευτής στην Αθήνα και συνεργάζεται με δομές επάνω στην εποπτεία παιδαγωγών και ψυχολόγων και στον συντονισμό ομάδων γονέων, ενώ παρακολούθεί παράλληλα με στόχο την συνεχή του επιμόρφωση το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Κρήτης "Κριτική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών"

Το 2017 ίδρυσε το Εργαστήριο Συστημικής Ψυχολογίας και Παιδαγωγικής ΡΟΔΑΚΙΝΟ με στόχο την έρευνα επάνω σε θέματα που αφορούν τον συνδυασμό της παιδαγωγικής και της ψυχολογίας στην εκπαίδευση ενηλίκων.

Η Κατερίνα Ανωγιαννάκη γεννήθηκε στην Αθήνα, στο Κουκάκι, σε μια μικρή τότε γειτονιά, που έδινε στα παιδιά την ευκαιρία να παίξουν στο δρόμο, να τσακωθούν, να συζητήσουν και να ανακαλύψουν.
Τελειώνοντας το Κλασσικό Λύκειο Αναβρύτων, εισάγεται στα ΤΕΙ ΑΘΗΝΑΣ στο Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας, γεγονός που την έφερε σε επαφή με την προσχολική εκπαίδευση και της έδωσε την ευκαιρία για πειραματισμό και αναζητήσεις που αφορούσαν τόσο στη συμπεριφορά των παιδιών σε σχέση με τους ενήλικες στο εκάστοτε πλαίσιο που βρίσκονταν, όσο και στην επικοινωνία που αναπτύσσουν μεταξύ τους με στόχο την επαφή με του ομότιμους.

Η πτυχιακή της εργασία αφορούσε τον “Πειραματισμό των παιδιών προσχολικής ηλικίας με την περιγραφική κλασσική μουσική και την ανάπτυξη θεατρικής έκφρασης”, γεγονός που την οδήγησε σε περαιτέρω αναζητήσεις σχετικά με την εισαγωγή της θεατρικής αγωγής στην προσχολική ηλικία και τις μεθόδους προσέγγισής της.

Για τον λόγο αυτό, συμμετείχε σε ποικίλα σεμινάρια θεατρικής έκφρασης προσπαθώντας να εφαρμόσει και να πειραματιστεί με τις τεχνικές προσέγγισης της θεατρικής έκφρασης σε ομάδες παιδιών προσχολικής ηλικίας και εκπαιδεύτηκε στην Παιδαγωγική Θεάτρου στο Τριετές εργαστήριο Θεατρικού Παιχνιδιού-Παιδαγωγικής Θεάτρου του Λάκη Κουρετζή, στο οποίο συμμετείχε σε θεατρικές παραστάσεις και καλλιτεχνικά εργαστήρια για παιδιά τόσο ως ηθοποιός-εμψυχωτής όσο και ως βοηθός σκηνοθέτη.

Συνεργάστηκε με φορείς όπως το Πανεπιστήμιο Αθηνών (τμήμα Ιατρικής), το Κέντρο Πρόληψης Παιδικών Ατυχημάτων, εκδοτικούς οίκους, γκαλερί, Πολιτιστικά κέντρα Δήμων, σχολεία και παιδικούς σταθμούς στον σχεδιασμό και την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας, ενώ συμμετείχε στο πρόγραμμα Μελίνα του Υπουργείου Πολιτισμού, όντας μέλος της ομάδας εκπαίδευσης εκπαιδευτικών του Λάκη Κουρετζή στον τομέα της θεατρικής αγωγής.

Την περίοδο 2002-2011 υπήρξε παιδαγωγός στους παιδικούς σταθμούς του Δημοτικού Βρεφοκομείου Αθηνών, χρόνια στα οποία πειραματίστηκε με την προσέγγιση της τέχνης στην παιδαγωγική στην προσχολική ηλικία, γεγονός που την οδήγησε σε παρουσιάσεις ανάλογων δράσεών της σε συνέδρια και ημερίδες με θέμα την εισαγωγή της τέχνης στην εκπαίδευση.

Από το 2002 μελετά και ερευνά την εφαρμογή της παιδαγωγικής φιλοσοφίας των σχολείων Reggio Emilia στην προσχολική εκπαίδευση και εμβαθύνει στην ανακαλυπτική μάθηση και στην απόκτηση βιωμάτων μέσα από την σύνθεση των τεχνών, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο.

Το 2011 ιδρύει το Κέντρο Προσχολικής Εκπαίδευσης “Μικρές Ιστορίες”, στο οποίο εφαρμόζονται πειραματικές πρακτικές στον τομέα της παιδαγωγικής τόσο στις βρεφικές ηλικίες όσο και σε ηλικίες παιδιών μέχρι 6 ετών, με στόχο την αναζήτηση τεχνικών και μεθόδων προσέγγισης της αισθητηριακής ανακάλυψης και της εικαστικής έκφρασης μέσα από το αυθόρμητο παιχνίδι, από το οποίο όμως και αποχωρεί το 2017, με στόχο την περαιτέρω θεωρητική της εκπαίδευσή και ερευνητική δράση.

Παράλληλα, προχωράει στη συγγραφή και την έκδοση 2 εκπαιδευτικών βιβλίων για παιδαγωγούς με τίτλο: “Γνωρίζω το σώμα μου μέσα από την Τέχνη” και “Ένα δέντρο για τις 4 εποχές του χρόνου-Σχεδιασμός εκπαιδευτικών προγραμμάτων” και 3 βιβλίων παιδικής λογοτεχνίας με τίτλο: “Ο πρίγκιπας Μισός” (προτεινόμενο για το βραβείο του περιοδικού Αναγνώστης), “Χωρίς Παπούτσια” και “Ο χορός της Χαράς” που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, ενώ αυτή την περίοδο, ασχολείται με τη συγγραφή ενός παιδαγωγικού βιβλίου για την εφαρμογή της τέχνης σε παιδιά βρεφικής ηλικίας με στόχο την ανάπτυξη της ελεύθερης έκφρασης μεέσα από την Τέχνη.
Με κύριο ενδιαφέρον της την αποδοχή της διαφορετικότητας και την ανάγκη του κάθε ατόμου για ελεύθερη έκφραση, προσπαθεί να εκφράζει την παραπάνω στάση τόσο στην παιδαγωγική της προσέγγιση όσο και στα βιβλία της.

Την περίοδο 2011-2016 διασκευάζει και σκηνοθετεί την παράσταση “Μια Κυριακή του Απρίλη” της ‘Αλκης Ζέη για παιδιά και το θεατρικό έργο “Αυτό”, το οποίο είναι μια διασκευή της ίδιας από το Περιμένοντας τον Γκοντό, του Σάμουελ Μπέκετ για βρέφη και παιδιά προχολικής ηλικίας.

Από το 2002 μέχρι σήμερα σχεδιάζει και πραγματοποιεί εκπαιδευτικά σεμινάρια επιμόρφωσης σε παιδαγωγούς προσχολικής ηλικίας επάνω στην εφαρμογή των τεχνών στην εκπαίδευση και αναζητά μαζί τους δρόμους επικοινωνίας που θα ενθαρρύνουν τον παιδαγωγό στην ανάπτυξη σχέσεων με την ομάδα του, ενώ δράσεις της έχουν παρουσιαστεί σε συνέδρια και ημερίδες.

Τα τελευταία χρόνια εκπαιδεύεται στη Συστημική Ψυχοθεραπεία και στον συστημικό τρόπο σκέψης και ερευνά τη σχέση του με την προσέγγιση των σχολείων Reggio Emilia και την Κριτική Παιδαγωγική.

Παρακολουθεί το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης “Κριτική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών” και αναζητά σε θεωρητικό και ερευνητικό επίπεδο τη σχέση των τεχνών στην προσωπική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, σχεδιάζοντας μια μέθοδο προσέγγισης της παιδαγωγικής μέσα από την σύνθεση των τεχνών και την κονστρουκτιβιστική μάθηση.

Το 2017, μαζί με τον συνεργάτη της ψυχολόγο-συστημικό ψυχοθεραπευτή Γιώργο Παραδείση, ιδρύει το Εργαστήριο Συστημικής Ψυχολογίας και Παιδαγωγικής Ροδάκινο, στην οδό Εμμανουήλ Μπενακη 105Β στα Εξάρχεια με στόχο την σύνθεση της Ψυχολογίας και της Παιδαγωγικής στην εκπαίδευση κάθε ενδιαφερόμενου στο συστημικό τρόπο σκέψης και μαζί πραγματοποιούν επιμορφώσεις παιδαγωγών, ψυχολόγων και γονιών στην Αθήνα, στη Κρήτη και σε όποια σημεία της Ελλάδας είναι δυνατόν.

Εμβαθύνοντας σε ένα ερευνητικό επίπεδο στις σκέψεις και στις δυσκολίες των παιδαγωγών προσχολικής ηλικίας, τα τελευταία χρόνια συντονίζει ομάδες συμβουλευτικής υποστήριξης παιδαγωγών επάνω σε θέματα επικοινωνίας και ανάπτυξης σχέσων μέσα σε σχολικές δομές ή σε ατομικό επίπεδο, ανακαλύπτοντας μαζί με τους συμμετέχοντες διεξόδους για μια πιο κριτική προσέγγιση της παιδαγωγικής.

Δεν σταματά να πιστεύει ότι η Τέχνη οδηγεί το παιδί στην ανάπτυξη δημιουργικής και κριτικής σκέψης και συνεχώς προσπαθεί να “μην γνωρίζει” αλλά να ανακαλύπτει δρόμους επικοινωνίας και οικοδόμησης της γνώσης, ανάμεσα στους ανθρώπους και στη σχέση τους με το περιβάλλον.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΙ ΠΑΜΕ ΠΡΙΜΑ… της Μαρίνας Σωτηροπούλου

  ΚΑΙ ΠΑΜΕ ΠΡΙΜΑ… της Μαρίνας Σωτηροπούλου / Νέο έργο Μια επίκαιρη κωμωδία για την παρακμή της πολιτικής αλλά και της κοινωνίας ΠΡΕΜΙΕΡΑ Σάβ...