Κυριακή 16 Μαρτίου 2025

«Η εκδίκηση του βουνού» του Πέτρου Γκάτζια

 


Ένας κοντόσωμος άντρας αφηγείται μια ιστορία. Είναι απλά ντυμένος. Φοράει μάλλινη ζακέτα και στα χέρια του κρατάει την ορειβατική αξίνα. Τη χαϊδεύει. Ονομάζεται Οσβάλντο Σεγούντο Βιλέγκας.

Μπορεί να έχει πια αποσυρθεί, αλλά πριν από μισόν αιώνα συμμετείχε ως νεαρός ημιονηγός στη διάσωση της ομάδας ράγκμπι της Ουρουγουάης. Η εικόνα των αποστεωμένων ανθρώπων που αντίκρισε τότε, με τα αγριεμένα, σκληρά χαρακτηριστικά, τον στοιχειώνει ακόμη.

Το αεροπλάνο τους είχε συντριβεί στις Άνδεις τον Οκτώβριο του 1972 και θα τους είχαν ξεγράψει αν ένας απ’ αυτούς δεν πετούσε μια πέτρα, τυλιγμένη σε ένα κομμάτι χαρτί, σε συνάδελφο του Βιλέγκας, ο οποίος είχε βρεθεί τυχαία στην περιοχή. Οι εξαντλημένοι επιζώντες έγραφαν πως κάποιοι απ’ αυτούς τα είχαν τελικά καταφέρει, αλλά με σκληρό τίμημα: 12 επιβάτες σκοτώθηκαν αμέσως μετά την πρόσκρουση στο έδαφος. Άλλοι πέντε δεν έβγαλαν ούτε την πρώτη νύχτα, σε θερμοκρασία -30 βαθμούς Κελσίου. Λίγο αργότερα, έσβησαν και άλλα οκτώ μέλη της ομάδας. Οι λιγοστές προμήθειες δεν επαρκούσαν και εκείνοι κατέφυγαν στον κανιβαλισμό. Άντεξαν 72 μέρες, μέχρι να φτάσει στην περιοχή ο Βιλέγκας με τους υπόλοιπους. Η ιστορία τους έγινε βιβλίο και ταινία υπό τον τίτλο: Society of the Snow (Η κοινωνία του χιονιού), σοκάροντας τότε τη διεθνή κοινότητα.

Ο Οσβάλντο Σεγούντο Βιλέγκας είναι τώρα 80 ετών. Στα χρόνια της νιότης του, οι πλαγιές του βουνού, του Τσέρο Ελ Πλόμο, ήταν καλυμμένες με λεπτές λεπίδες συμπαγούς χιονιού και πάγου, οι οποίες συνήθως σχηματίζονται καθώς το σκληρό χιόνι λιώνει κάτω από τον ξηρό, κρύο αέρα των Άνδεων.

Τώρα το βουνό καταρρέει. Η άνοδος της παγκόσμιας θερμοκρασίας έχει προκαλέσει την υποχώρηση του παγετώνα. Νέες λιμνοθάλασσες έχουν σχηματιστεί, τεράστιες τρύπες έχουν ανοίξει, καταστρέφοντας το αρχαίο μονοπάτι προς την κορυφή.

«Υπολογίζω άλλα δέκα χρόνια και αντίο, το Eλ Πλόμο θα χαθεί», μονολογεί ο ίδιος με θλίψη. Είναι μια ζωντανή απόδειξη ότι οι καλύτεροι μάρτυρες αυτών των αλλαγών είναι οι άνθρωποι οι οποίοι εργάζονται στο βουνό, ακολουθώντας τις ίδιες διαδρομές. «Το ίδιο συμβαίνει στην Παταγονία», συνεχίζει. «Σε μέρη όπου υπήρχαν παγετώνες, τώρα υπάρχουν δάση».

«Πριν από τέσσερα ή πέντε χρόνια χιόνισε πολύ εδώ. Αλλά μετά το χιόνι ήταν όλο και λιγότερο και τώρα δεν έχει καθόλου χιόνι», δηλώνει και ο Ρουσμπέλ Βιντάλ, οδηγός βουνού, κατά πολύ νεότερός του, ο οποίος στέκεται δίπλα του. Η νέα γενιά – κατά πολλούς, η πιο άτυχη.

Οι αυτόχθονες είχαν σεβαστεί το Ελ Πλόμο για αιώνες. Οι Ίνκα πραγματοποιούσαν ανθρωποθυσίες στην κορυφή. Σήμερα όμως;

Σήμερα, τα μάτια του Οσβάλντο Σεγούντο Βιλέγκας δακρύζουν. Έχει δει πολλά στη ζωή του, αλλά μπροστά σε κάτι τέτοιο νιώθει ανίσχυρος…

Πέτρος Γκάτζιας  δημοσιογράφος και συγγραφέας

https://diastixo.gr/epikaira/storyteller/23104-h-ekdikhsh-tou-bounou


https://diastixo.gr

«Τα ακροδάχτυλα της Ιστορίας» του Παναγιώτη Αρβανίτη

 


Un coup de dés jamais n’abolira le hasard

Όταν ο νεαρός κριτικός 
Γκιστάβ Λανσόν 
έγραφε κατά του Μαλαρμέ 
στις 15 Ιούλη 1893 
αποκαλώντας τον συνεργό 
τρομοκρατών και δυναμιτιστή 
της γλωσσικής αβύσσου 

δεν είχε κοπάσει ακόμα 
ο αχός των βομβισμών 
που είχανε τον Ραβασόλ 
στην γκιλοτίνα
πριν έναν χρόνο 
οδηγήσει. 

 

Das Wort «Tod» ohne Negation zu lesen

Όταν ο Ράινερ Μαρία Ρίλκε 
στις 6 Ιανουαρίου 1923 
οραματιζόταν ένωση 
ορφική ζωής θανάτου 
κατηγορώντας όλες τις θρησκείες 
για αναίτιο σπαραγμό λελυπημένων 

δεν είχαν σηκωθεί τα σκοτεινά 
ακροδάχτυλα της Ιστορίας 
εβραίων εκατόμβες που θα φούρκιζαν 
διαβάζοντας από την άλλη μεριά 
σονέτα θετικά 
του συρφετού θανάτου.

 

She-Toyen

Όταν η Τσέχα εικαστικός Τουαγιέν 
κατά κόσμον Μαρί Τσερμινόβα 
δρασκέλιζε ερμαφρόδιτη τα γαλλοελβετικά σύνορα 
σαν πυρετός που τρέχει στις απέραντες κοιλάδες 
ανάμεσα σε ρυτίδες σωμάτων παιδικών 
και άχυρα ξερά και τσακισμένα 

η Καρμέλα δεν είχε χαρίσει 
στη Μάριαν Λέδερμπι 
το ακουστικό κέρας της Λεoνόρα Κάρινγκτον 
ενώ η Ρεμέδιος Βάρο έφεγγε
σαν άστρο μακρινό στο Μεξικό 
με τα γυαλιστερά κουζινικά της αλχημείας.  

 

Pax tibipax mundi

Όταν ο Πιερ Πάολο Παζολίνι
στις 26 Οκτωβρίου 1967
έκλεινε άσπονδη συμφωνία
με τον αμετανόητο φασίστα ποιητή
Έζρα Ουέστον Λούμις Πάουντ 
αποκαλώντας τον ξεροκέφαλο πατέρα 

κάτω από τα λευκά σύννεφα του ουρανού της Πίζας 
άνθιζαν βουβά τα ερείπια 
ενός πικρού late style 
ενώ στην Αθήνα –τ’ Αγίου Δημητρίου ανήμερα– 
είχε pax mundi και αντάρα 
τανκς και Κωνσταντάρα.

 

Bad smell can be nice

Όταν στις 8 Ιουλίου 2025 το φως του δειλινού
σωριαστεί κάτω από ένα μενεξεδί σύννεφο
εσύ θα κλείνεις αισίως έτη σαράντα.
Διαβάζοντας Λουσία Μπερλίν
μια παιδική ανάμνηση κορφολογείς
τριάντα χρόνια πριν:

Ο δεκάχρονος εαυτός στη μέση του δρόμου
να παίζει ποδόσφαιρο
κλοτσώντας ένα κουτάκι αναψυκτικού
με μόνο αντίπαλο του δειλινού το φως
και τέρμα αυτοσχέδιο έναν πράσινο κάδο απορριμμάτων.
Κάθε γκολ μια γλυκιά αποφορά στου χρόνου τα δίχτυα.

 

Ο Παναγιώτης Αρβανίτης (Πύργος Ηλείας, γενν. 1985) σπούδασε Ελληνική Φιλολογία και Πολιτικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Είναι διδάκτωρ του Τμήματος Νεοελληνικών Σπουδών του Ελεύθερου Πανεπιστημίου του Βερολίνου. Έχει εκδώσει τέσσερις ποιητικές συλλογές, η τελευταία με τίτλο Παράθυρο στο Βερολίνο (Εκδόσεις Γαβριηλίδης, 2019). Έχει μεταφράσει στα ελληνικά ισπανόφωνους ποιητές, μεταξύ των οποίων David Huerta, Iván Oñate, Teuco Leopoldo Castilla, José Emilio Pacheco, Cristina Peri Rossi, Mario Santiago Papasquiaro. Είναι μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού λογοτεχνικής μετάφρασης Το Παράσιτο (Εκδόσεις Νήσος).

https://diastixo.gr/logotexnikakeimena/poihsh/23100-akrodaktyla-tis-istorias


https://diastixo.gr

Μάρκος Κρητικός: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη

 


Ο Μάρκος Κρητικός γεννήθηκε στη Χίο το 1968. Κατάγεται από την Τήνο και ζει στην Αθήνα. Σπούδασε τοπογράφος μηχανικός και εργάστηκε 3.421 μέρες στον τραπεζικό τομέα. Έχει γράψει τα αστυνομικά μυθιστορήματα: Απιστία μετά φόνου (Νεφέλη, 2013), Άρση απαγορευτικού (Νεφέλη, 2014), Δεύτερη εκτέλεση (Νεφέλη, 2016), Κάνε τον σταυρό σου (Νεφέλη, 2018) και Το μπλουζ της πεταλούδας (Μεταίχμιο, 2021). Είναι συντάκτης της στήλης για την αστυνομική λογοτεχνία στο ηλεκτρονικό περιοδικό Ο αναγνώστης. Το πρόσφατο μυθιστόρημά του Ο αναρχικός τραπεζικός, που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Μεταίχμιο, μας έδωσε την αφορμή για την ακόλουθη συνέντευξη.

Πώς ξεκινά η προετοιμασία της συγγραφής ενός βιβλίου;

Δεν μου είναι εύκολο να το περιγράψω, γιατί δεν γνωρίζω πότε ακριβώς ξεκινάει αυτή η διαδικασία. Έξι μήνες περίπου μετά το τελευταίο βιβλίο μου –μια απαραίτητη για μένα περίοδος αποφόρτισης– αρχίζω να κάνω σκέψεις για το επόμενο. Κάποια στιγμή, οι σκέψεις αυτές κατασταλάζουν σε μια κεντρική ιδέα, που μπορεί να είναι μια καθοριστική σκηνή της ιστορίας ή έστω ένα απλό στιγμιότυπο. Τότε αρχίζω να φτιάχνω ένα προσχέδιο-σκελετό, το οποίο σταδιακά πλαισιώνεται από τα κύρια και δευτερεύοντα μυθιστορηματικά πρόσωπα, καθώς και από γεγονότα που εξυπηρετούν κάποιες εκδοχές τής ακόμα αδιαμόρφωτης πλοκής. Κάπως έτσι ολοκληρώνεται η φάση της προετοιμασίας, στην οποία τίποτα δεν είναι οριστικό ή δεσμευτικό, διότι το προσχέδιο αυτό εξελίσσεται παράλληλα με τη συγγραφή και διατηρεί μια δυναμική σχέση με την ιστορία, μέχρι την ολοκλήρωσή της.

Ποια ήταν η αφορμή για να εκδοθεί το μυθιστόρημα Ο αναρχικός τραπεζικός;

Να περιγράψω το πώς η συσσώρευση αρνητικών συναισθημάτων ως συνέπεια χρόνιας καταπίεσης και αλλεπάλληλων συμβιβασμών, σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο, μπορεί σε ανύποπτη στιγμή να προκαλέσει οξεία συναισθηματική και ηθική κρίση και να οδηγήσει έναν συνηθισμένο άνθρωπο στη φυγή από τις ηθικές και κοινωνικές συμβάσεις του πρότερου βίου του. Πρόκειται για ένα θέμα που έχει εμπνεύσει πολλούς συγγραφείς της αστυνομικής λογοτεχνίας.

Ο τίτλος είναι συμβολικός ή δηλώνει κάτι κυριολεκτικά;

Μου άρεσε η ακραία αντίθεση τραπεζικού και αναρχικού. Συμβολίζει τη μεγάλη αλλαγή που συντελέστηκε στον ψυχισμό του πρωταγωνιστή, ώστε από προσηνής τραπεζικός υπάλληλος να περάσει στην παρανομία. Επίσης, όπως στον Αναρχικό τραπεζίτη  του Φερνάντο Πεσόα –όπου σαφώς παραπέμπει ο τίτλος– υπέρτατο αγαθό ενός αναρχικού θεωρείται η απόλυτη ελευθερία, έτσι και ο ήρωάς μου κάνει το μεγάλο άλμα προς μια ελευθερία χωρίς όρους και καλείται να διαχειριστεί τα νέα δεδομένα στη ζωή του.

Από πού προέρχεται η απέχθειά του για τον χώρο εργασίας του;

Γνωρίζοντας εκ των έσω τις πρακτικές που ακολουθούν οι τράπεζες, δεν πιστεύει στην κοινωνική τους προσφορά και κατακρίνει την ανίερη συμμαχία τους με την εκάστοτε κυβέρνηση σε βάρος του λαού. Έτσι, απεχθάνεται τη δουλειά του, γιατί οι τράπεζες «πουλάνε την ελπίδα με καπέλο σε όσους την έχουν χάσει» και έχει ενοχές που εργάζεται σε μια «εταιρεία νόμιμης τοκογλυφίας, υπηρετώντας τα συμφέροντα μεγαλόσχημων απατεώνων». Επίσης, η αυστηρότητα στον τρόπο λειτουργίας και στην τήρηση της ιεραρχίας δεν του επιτρέπει καμία πρωτοβουλία και εκμηδενίζει την προσωπικότητά του. «Είναι συμβατική σου υποχρέωση ν’ αφήνεις το εγώ σου στο χαλάκι της πόρτας και να το παραλαμβάνεις ποδοπατημένο κατά την έξοδο», αναφέρει χαρακτηριστικά.

«Είναι συμβατική σου υποχρέωση ν’ αφήνεις το εγώ σου στο χαλάκι της πόρτας και να το παραλαμβάνεις ποδοπατημένο κατά την έξοδο».

Έχει και μια ενοχλητική πεθερά. Αλήθεια, πόσο επιβαρυντικός μπορεί να είναι ένας τέτοιος παράγοντας σε έναν γάμο;

Κάθε σχέση που οδηγεί σε ανταγωνισμούς, διενέξεις και αντικρουόμενα συναισθήματα εντός της οικογένειας είναι αρνητική για έναν γάμο, πόσο μάλλον η σχέση πεθεράς και γαμπρού που αντιμετωπίζεται εκ προοιμίου με καχυποψία. Επέλεξα να δώσω έμφαση σε αυτή τη σχέση όχι για να προσθέσω άλλον έναν επιβαρυντικό παράγοντα σε έναν ήδη προβληματικό γάμο, αλλά γιατί είναι μια σχέση «τηλεοπτική» με ιστορικό πολλών κωμικοτραγικών καταστάσεων, που με βοήθησε να συντηρήσω το χιούμορ κυρίως στο διαλογικό μέρος της αφήγησης.

Και ενώ είναι βυθισμένος στα προβλήματά του, σκέφτεται να κάνει κάτι για να ξεφύγει. Πόσο εύκολα μπορείς να δραπετεύσεις από τα ισόβια δεσμά του γάμου;

Είναι εύκολο. Χρειάζεσαι έναν καλό δικηγόρο και λίγα χρήματα στην άκρη για τα πρώτα έξοδα. Προφανώς κάνω χιούμορ, αλλά στην εποχή μας τα δεσμά του γάμου δεν είναι ισόβια. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, περισσότεροι από ένας στους τέσσερις γάμους καταλήγουν σε διαζύγιο. Η αναφορά στα ισόβια δεσμά του γάμου μοιάζει πια σαν μια κοινότοπη γαμήλια υπόσχεση που ξεχνιέται γρήγορα. Στην ιστορία μας όμως, ο ήρωας παγιδεύτηκε σε μια εξωσυζυγική περιπέτεια αλλά δεν ήταν συναισθηματικά έτοιμος να υποστεί τις συνέπειες. Θα λέγαμε ότι δεν ήθελε να δραπετεύσει, αλλά είχε ανάγκη από μια ολιγοήμερη άδεια κρατούμενου.

Είναι το μυθιστόρημα αστυνομικό;

Η ιστορία έχει στο πρώτο μέρος έναν φόνο που την εξιχνίασή του αναλαμβάνει ο πρωταγωνιστής σε ρόλο ντετέκτιβ και στο δεύτερο μέρος μια ληστεία τράπεζας, στοιχεία που υπηρετούν βασικές συμβάσεις ενός αστυνομικού αφηγήματος. Βέβαια, η αστυνομική πλοκή δεν είναι στο πρώτο πλάνο της αφήγησης, αλλά λειτουργεί ως πρόσχημα για να σχολιάσω με χιούμορ διαχρονικές αξίες και θεσμούς, όπως η ηθική, η εργασία, ο γάμος και η οικογένεια, και κυρίως για το πώς αυτά επιδρούν στις συμπεριφορές και στις σχέσεις των ανθρώπων. Νομίζω τελικά ότι είναι ένα αστυνομικό μυθιστόρημα που κινείται στα όρια του είδους.

Γιατί οι αναγνώστες αγαπούν τα αστυνομικά μυθιστορήματα;

Θα έλεγα πρωτίστως για την αίσθηση της περιπέτειας. Υπάρχει ένα κομμάτι του εαυτού μας που έλκεται από τον κίνδυνο. Το αστυνομικό δίνει τη δυνατότητα στον αναγνώστη να ταυτιστεί με τους πρωταγωνιστές και, ασφαλής από τον καναπέ του σπιτιού του, να νιώσει την ένταση του κινδύνου και της περιπέτειας, συναισθήματα που τον εξιτάρουν, αλλά φοβάται και απεύχεται να βιώσει πραγματικά. Επίσης, ικανοποιεί τον αναγνώστη η αίσθηση της τάξης που του προσφέρει η δομή ενός αστυνομικού μυθιστορήματος. Παρακολουθεί μια υπόθεση μυστηρίου που οδηγείται με λογικά βήματα στην εξιχνίασή της και τελικά στην κάθαρση μέσω της απόδοσης δικαιοσύνης, μια δικαιοσύνη που στην πραγματική ζωή δεν εμπιστεύεται και αμφιβάλλει αν λειτουργεί σωστά, στις χαοτικές συνθήκες που βιώνει στις μέρες μας.

Είστε κριτικός, γράφετε και προτείνετε αστυνομικά αναγνώσματα. Ποια είναι η γνώμη σας για τα νέα αστυνομικά μυθιστορήματα που κυκλοφορούν;

Η νέα κοινωνική ταυτότητα του αστυνομικού έχει ανεβάσει το επίπεδο τόσο στα ελληνικά όσο και στα μεταφρασμένα αναγνώσματα. Από το κορεσμένο whodunit περνάμε στο whydunit και σε μια ολιστική θεώρηση της παραβατικότητας, προκειμένου να αναδειχτούν τα αίτια που την προκαλούν. Έτσι, εκδίδονται πολυεπίπεδα μυθιστορήματα που δίνουν έμφαση στο πολιτικό, κοινωνικό και ιστορικό πλαίσιο της εποχής όπου διαδραματίζεται η ιστορία, με αποτέλεσμα νέοι, πιο απαιτητικοί αναγνώστες να προσεγγίζουν το είδος πέραν αυτών που επιζητούν μόνο τη «συμμετοχή» τους στη λύση ενός αστυνομικού γρίφου.

Ποια αστυνομικά βιβλία διαβάσατε τελευταία και σας εντυπωσίασαν;

Τα Κουτσά άλογα του Μικ Χέρον από τις Εκδόσεις Αίολος σε μετάφραση Γιώργου Μπαρουξή, μια πρωτότυπη κατασκοπική περιπέτεια με λεπτή ειρωνεία στην αφήγηση και απολαυστικούς διαλόγους, που συνδυάζει επιτυχημένα τα κωμικά στοιχεία των χαρακτήρων με το μυστήριο της ιστορίας και είναι το πρώτο από μια σειρά οκτώ πολυβραβευμένων μυθιστορημάτων, που έχουν μεταφερθεί στη μικρή οθόνη με μεγάλη επιτυχία. Επίσης το Φούγκα για ένα προτεκτοράτο του Τομά Κανταλούμπ, από τις Εκδόσεις Πόλις, σε μετάφραση Δημήτρη Δημακόπουλου. Πρόκειται για ένα καθηλωτικό πολιτικό νουάρ υψηλής έντασης, αντάξιο της σπουδαίας γαλλικής παράδοσης στο είδος, που κινείται επιδέξια στα όρια της δημοσιογραφικής έρευνας και της μυθοπλασίας, χρησιμοποιώντας τη λογοτεχνία ως μέσο για να αποκαταστήσει την ιστορική αλήθεια για τον πόλεμο του Καμερούν, σε μια από τις πιο σκοτεινές περιόδους της γαλλικής αποικιοκρατίας.

 

Ο αναρχικός τραπεζικός
Μάρκος Κρητικός
Μεταίχμιο
σ. 272
ISBN: 978-618-03-4006-8
Τιμή: 15,50€

Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης  συγγραφέας


https://diastixo.gr/sinentefxeis/ellines/23103-markos-kritikos-synentefxi


https://diastixo.gr


Δημοσιογραφία στο δρόμο: Τι είδους «κάλυψη» θέλουμε


 Η Ένωση Ανταποκριτών Ξένου Τύπου σας καλεί την Πέμπτη 27 Μαρτίου σε εκδήλωση με θέμα:

Δημοσιογραφία στο δρόμο: Τι είδους «κάλυψη» θέλουμε
Στόχος της εκδήλωσης είναι οι δημοσιογράφοι, φωτορεπόρτερ να ενημερωθούν για το ποια είναι τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις τους στο πεδίο του ρεπορτάζ. Τι ορίζει η νομοθεσία για το πού μπορεί να βρίσκεται ο δημοσιογράφος. Ποια είναι τα νομικά εργαλεία που μπορεί να χρησιμοποιήσει για να προστατευθεί.
Στη συζήτηση θα πάρουν μέρος:
– Αναστασία Τσουκαλά, Καθηγήτρια Εγκληματολογίας, συγγραφέας του βιβλίου «H συστημική φύση της αστυνομικής βίας στην Ελλάδα»
-Θανάσης Καμπαγάννης, δικηγορος, πρ. σύμβουλος στο ΔΣ του ΔΣΑ με την Εναλλακτικη Παρέμβαση – Δικηγορικη Ανατροπή
-Συντονισμός Βαλεντίνη Αναγνωστοπούλου
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο «Ρομάντσο» στις 7 μ.μ.
Αναξαγόρα 3 - 5, 105 52 Αθήνα

The Foreign Press Association of Greece invites you to an event on Thursday, March 27:
Street Journalism: What kind of "coverage" do we want?
The aim of the event is to inform journalists and photojournalists about their rights and obligations when reporting in the field. What the law says about where journalists can go. What legal tools they can use to protect themselves.
The following will participate in the discussion:
-Anastasia Tsoukala, Professor of Criminology, author of the book "The Systemic Nature of Police Violence in Greece".
-Thanasis Kampagannis, lawyer, former advisor to the board of the Athens Bar Association with the Alternative Intervention - Legal Subversion.
Moderator: Valentini Anagnostopoulou
The event will take place at "Romantso" at 7 p.m.
3-5, Anaxagora str. 105 52 Athens

Πέμπτες στο ΚΕΑΕ | Μαριτίνα Λεοντσίνη: Γυναίκες δημοσιογράφοι στα χρόνια του Risorgimento

 


Μαριτίνα Λεοντσίνη | Διδάκτωρ Νεότερης Ευρωπαϊκής Ιστορίας, ΕΚΠΑ – Εντεταλμένη διδάσκουσα στο Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΕΚΠΑ – Ακαδημαϊκή Συνεργάτρια ΚΕΑΕ

«Γυναίκες δημοσιογράφοι στα χρόνια του Risorgimento. Οι μελέτες περίπτωσης της Jessie Mario, της Margaret Fuller και της Cristina Trivulgio di Belgiojoso»
Συζητητής
Αριστείδης Χατζής | Καθηγητής Φιλοσοφίας Δικαίου & Θεωρίας Θεσμών, Τμήμα Ιστορίας & Φιλοσοφίας της Επιστήμης, ΕΚΠΑ
Συντονισμός συζήτησης
Άντα Διάλλα | Καθηγήτρια Νεότερης και Σύγχρονης Ευρωπαϊκής Ιστορίας, Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Πρόεδρος Δ.Σ. ΚΕΑΕ
Περίληψη ομιλίας
Στην ανακοίνωσή μου θα επικεντρωθώ σε τρεις γυναίκες του Risorgimento, οι οποίες συμμετείχαν με ενεργό τρόπο στη διεκδίκηση της Ιταλικής Ενοποίησης. Πιο συγκεκριμένα, θα αναφερθώ στις δημοσιογράφους, Jessie White Meriton Mario, την Margaret Fuller και την Cristina Trivulgio di Belgiojoso, η οποία ήταν και εκδότρια εφημερίδων. Θα με απασχολήσει πώς είδαν τις γυναίκες αυτές οι σύγχρονοί τους αλλά και οι μεταγενέστεροι άνδρες και γυναίκες, εάν δηλαδή υποδέχθηκαν με θετικό ή αρνητικό τρόπο τη συμμετοχή τους στην πολιτική ζωή και ιδιαίτερα στον αγώνα για την Ιταλική Παλιγγενεσία από τον 19ο έως και σήμερα. Σκοπός του άρθρου είναι να αναδειχθούν τα όρια και περιορισμοί των γυναικών αυτών αναφορικά με την έκθεσή τους στη δημόσια σφαίρα και στην ανάμιξή τους στην πολιτική μέσω της πένας τους ή και άλλων μορφών επαναστατικής δραστηριότητας. Τέλος, η ανακοίνωση θα επικεντρωθεί σε επιλεγμένα άρθρα τους εντάσσοντας το έργο τους στο ιστορικο-κοινωνικό πλαίσιο της περιόδου αναφορικά με τη συνεισφορά τους στο Risorgimento.
Βιογραφικό ομιλήτριας
Η Μαριτίνα Γ. Λεοντσίνη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1990. Εκπόνησε τη διδακτορική της διατριβή στο Τμ. Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ (2020) με υποτροφία του ΙΚΥ. Η διατριβή της έχει τον τίτλο «Θεωρήσεις της γυναικείας φύσης και εκπαίδευσης στην πρώιμη νεότερη Ιταλία, 16ος-18ος αιώνας» και βρίσκεται υπό έκδοση από τη Βιβλιοθήκη του Κληροδοτήματος Σοφίας Ν. Σαριπόλου του ΕΚΠΑ. Έλαβε το μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης στην πρώιμη νεώτερη ιστορία (MA) από το Τμ. Ιστορίας του Πανεπιστημίου του Sheffield στο Ηνωμένο Βασίλειο (2014) με υποτροφία του Κληροδοτήματος Σοφίας Ν. Σαριπόλου του ΕΚΠΑ. Είναι απόφοιτος του Τμ. Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ (2012). Οι δημοσιεύσεις της επικεντρώνονται σε ζητήματα της ιστορίας του πολιτισμού, του φύλου, της διανοητικής ιστορίας, της ιστορίας της γυναικείας εκπαίδευσης έχοντας ως επίκεντρο την Ιταλία (16ος-19ος αι.), και την νεοελληνική ιστορία (18ος-19ος αι.) με έμφαση στην τοπική και εκκλησιαστική ιστορία των Κυθήρων. Υπήρξε ακαδημαϊκή συνεργάτιδα με το ΚΕΑΕ για το έτος 2024 και στο πλαίσιο της συνεργασίας αυτής διοργάνωσε την Ημερίδα με τίτλο Φύλο και Επαναστάσεις (17ος-20ος αι.). Διδάσκει ως εντεταλμένη διδάσκουσα στο Τμ. Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ και ως ωρομίσθια εκπαιδεύτρια στη ΣΑΕΚ της Δ.ΥΠ.Α. στην Ελευσίνα και στην ΕΠΑΣ Ναυστάθμου Σαλαμίνας.
Κατεβάστε το πρόγραμμα του σεμιναρίου της Πέμπτης 20 Μαρτίου 2025, εδώ: https://www.rchumanities.gr/.../Pemptes_Leontsini_20-03...
Κατεβάστε το συνοπτικό πρόγραμμα όλης της σειράς σεμιναρίων (Νοέμβριος 2024 – Ιούνιος 2025) εδώ: https://www.rchumanities.gr/.../Pemptes-sto-KEAE_Program...

Singing Cycles | Αγγελική Τουμπανάκη | 4ος κύκλος


 STRING THEORY SINGING CYCLES - 4ος Κύκλος

------------------------------------
Ομαδικός Φωνητικός Αυτοσχεδιασμός | Vocal Circle
Συντονίστρια: Αγγελική Τουμπανάκη
------------------------------------
🎶Ελάτε να βοκαλίσουμε μαζί! 🎶
➡️ΠΑΡ & ΣΑΒ 21, 22 ΜΑΡΤΙΟΥ: Διδασκαλία και εξάσκηση στον πολυχώρο Playground
➡️ΚΥΡ 23 ΜΑΡΤΙΟΥ: Άνοιγμα και πρακτική με καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο στο Διεθνές Συνέδριο «Θέατρο & Συμπεριληπτική Εκπαίδευση», στο Πειραματικό Μουσικό Γυμνάσιο-Λύκειο Παλλήνης
------------------------------------
ΤΙ ΝΑ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ
Μια διαδραστική, πολυδιάστατη εξερεύνηση της Φωνής και της Συνήχησης - Ένα βιωματικό μουσικό εργαστήριο Ομαδικού Φωνητικού Αυτοσχεδιασμού & πρακτικής αρμονίας και ρυθμού, όπου το σώμα και η φωνή συντονίζονται και γίνονται πολυδιάστατα όργανα.
Ανοιχτό σε όλους όσοι αγαπούν τη μουσική, τη συλλογική καλλιτεχνική έκφραση.
Σε αυτές τις τρεις συναντήσεις:
➡️θα γνωρίσουμε τις διαφορετικές ερμηνευτικές ποιότητες της Φωνής μας ως δομικά στοιχεία ενορχήστρωσης, (παραδοσιακοί λαρυγγισμοί, jazz και εκτεταμένοι – extended βοκαλισμοί)
➡️θα εξερευνήσουμε τα ποικίλα «υλικά» μελέτης του φωνητικού αυτοσχεδιασμού, δημιουργώντας πολυφωνικά αρμονικά και πολυρρυθμικά μοτίβα,
➡️θα πειραματιστούμε, θα συνθέσουμε, θα δημιουργήσουμε έναν συνεχή αυθόρμητο διαδραστικό διάλογο “Call- Response”, αναπτύσσοντας την μουσικότητα μας, και
➡️θα δημιουργήσουμε ένα φωνητικό λεξιλόγιο πέρα από τη στενή έννοια των λέξεων. Έτσι ο καθένας μας θα γίνει μέλος του κύκλου ανεξάρτητα από το φύλο, την ηλικία, την εθνικότητα ή τη γλώσσα του.
👉 Στην τελευταία μας συνάντηση 23 Μαρτίου 2025 θα κάνουμε πρακτική της τεχνικής Vocal Circle μαζί με άλλους καλλιτέχνες και καλλιτεχνικές κοινότητες στο πλαίσιο του Διεθνούς συνεδρίου «Θέατρο & Συμπεριληπτική Εκπαίδευση»!
👉 Το συνέδριο διοργανώνει το Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (ΠΔΘΕ), σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (UNHCR), τον Διεθνή Οργανισμό για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (IDEA), και 25 ακόμα πανεπιστημιακά ιδρύματα και άλλους επιστημονικούς, εκπαιδευτικούς και καλλιτεχνικούς φορείς από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Περισσότερα για το συνέδριο εδώ ⬇️
https://theatroedu.gr/.../diethnes-synedrio-theatro...
🎼Το εργαστήριο απευθύνεται τόσο σε μουσικούς, ηθοποιούς, performers, όσο και σε όσους αγαπούν την μουσική και την ομαδική έκφραση. Δεν χρειάζεται κάποια ειδική μουσική γνώση.
------------------------------------
⏱ ΠΟΤΕ;
Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή 21, 22, 23 Μαρτίου, 17:30 – 20:30
📌ΠΟΥ;
21 & 22 Μαρτίου: Πολυχώρος Playground for the Arts, Κεραμεικός
23 Μαρτίου: Πειραματικό Μουσικό Γυμνάσιο-Λύκειο Παλλήνης
>>>ΚΟΣΤΟΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ (τρεις τρίωρες συναντήσεις):
Μέλη της Χορωδίας String Theory: 25€
Μη μέλη της Χορωδίας String Theory: 70€
>>>ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ – ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ:
📧 stringtheorychoirs@gmail.com
☎️ 6945632941
-------------------------------------------------------------------
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΤΟΥΜΠΑΝΑΚΗ
Βοκαλίστρια, ερευνήτρια, καθηγήτρια φωνής και Διδακτόρισσα Μοριακής Ογκολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Η Αγγελική Τουμπανάκη διοργανώνει από το 2017 «Φωνητικούς Κύκλους» (Circle Singing), όπως διδάχτηκε από τον Bobby McFerrin, τη Rhiannon και τον Bob Stollof στην Νέα Υόρκη, χρησιμοποιώντας τους ως μέσο μουσικής εκπαίδευσης και ανθρώπινης επικοινωνίας. Χρησιμοποιεί αυτή την τεχνική σε μαθητές που προετοιμάζονται για Μουσικά Πανεπιστήμια, σε φοιτητές Μουσικών Πανεπιστημίων, σε διάφορετικές κοινότητες, σε ευπαθείς ομάδες, σε μουσικά σχολεία, αλλά και σε ανοιχτές ομάδες όπου ο καθένας μπορεί να γίνει μέρος του κύκλου.
Διδάσκει και παραδίδει σεμινάρια με θέμα «Τεχνική της φωνής» και «Φωνητικός Αυτοσχεδιασμός» ενώ αναλαμβάνει τη «Φωνητική προετοιμασία» και «Μουσική διδασκαλία» ηθοποιών για θεατρικές παραστάσεις.
Δίνει διαλέξεις με θέματα «Ο πολυδιάστατος ρόλος της Φωνής», «Τέχνη και Επιστήμη» και «Η Τέχνη ως εργαλείο ενδυνάμωσης» σε Πανεπιστήμια (Ιόνιο Παν/μιο, Παν/μιο Δυτικής Μακεδονίας, Παν/μιο Θεσσαλίας), σε συνέδρια (Διεθνής Biennale Πρακτικής Φιλοσοφίας, Πανελλήνιο Συνέδριο Γυναικών Γυναικολόγων, 1ο & 2ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο για την ανθρώπινη Φωνή, Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθήνας, Ανατολικής Αττικής και Πειραιά, Trikki ARTience, TEDx, κ.α).
Από το 2016 είναι μέλος της Διεπιστημονικής Ομάδας Φωνής «Voice Mentoring», με σκοπό τον σχεδιασμό θεραπείας και την αποκατάσταση ασθενών με φωνητικές διαταραχές.
PROJECTS
Με αφετηρία την εκπαίδευσή της στη τζαζ μουσική και με την έρευνα και συλλογή παραδοσιακών ήχων, ρυθμών, μουσικών ιδιωμάτων και φωνημάτων και εκτεταμένων βοκαλισμών (extended vocals), δημιουργεί το προσωπικό της ερμηνευτικό και ενορχηστρωτικό στίγμα.
Είναι δημιουργός, παραγωγός και band leader από το 2006 μιας σειράς διαφορετικών μουσικών projects με World Jazz και Nu Jazz μουσική θεματολογία τα οποία παρουσιάζει στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Το 2006 ξεκίνησε να ερευνά το σύγχρονο φωνητικό αυτοσχεδιασμό και να πειραματίζεται με την τεχνική looping και από το 2014 ασχολείται με την ενορχηστρωτική μίξη του φυσικού και του ηλεκτρονικού ήχου με αφορμή τη δημιουργία του πρωτοποριακού project «Drums Voice Jazztronica Duet» με τον συνθέτη, drummer, καθηγητή και mixed-media practitioner, Ηλία Δουμάνη.
Είναι η εμπνευστής και διοργανώτρια των «Vocalism Sessions» που πραγματοποιούνται στο Half Note Jazz Club, φέρνοντας στη σκηνή βοκαλίστες από διαφορετικά είδη μουσικής με στόχο την διάδραση και ανταλλαγή ήχων, αισθητικής, συναισθημάτων, ιστοριών.
Είναι μέλος του Hellenic Voice Teachers Association και του Jazz Solidarity Network.
Είναι μαέστρος της χορωδίας της «Ανοιχτής Ορχήστρας» Αθηνών.
Μαέστρος της χορωδίας του Δικτύου Μεταναστριών «Melissa Network».
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΔΡΑΣΗ
Είναι η δημιουργός του FOR WOMEN Artivism project - ενός οδοιπορικού φεστιβάλ ανά την Ελλάδα, που δημιουργεί γέφυρες και δίκτυα για την προαγωγή της ισότητας των φύλων.
Είναι πρέσβειρα της WHF (Women Health First – Πρωτοβουλία Γυναικών Γυναικολόγων).
Είναι μέλος της Πρωτοβουλίας κατά των Γυναικοκτονιών.
Συμμετέχει στις δράσεις της και συνεργάζεται με το Κέντρο Κοινωνικής Φροντίδας ατόμων με νοητική υστέρηση Εστία. Έχει συνθέσει για το τραγούδι του Κέντρου «Η πιο ζεστή αγκαλιά».
Έχει συνεργαστεί μέσω μουσικών δράσεων και σεμιναρίων με το κέντρο αποτοξίνωσης "ΚΕΘΕΑ Παρέμβαση" για χρήστες ναρκωτικών άνω των 21 ετών, με το περιοδικό δρόμου "Σχεδία", επίσημο μέλος του Διεθνούς Δικτύου Περιοδικών Δρόμου.
Διδάσκει μουσική και διευθύνει χορωδία στις Γυναικείες Φυλακές της Θήβας, στα πλαίσια των δράσεων που διοργανώνει το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας σε συνεργασία με το Δίκτυο Στήριξης Φυλακισμένων και αποφυλακισμένων γυναικών.
Τον Δεκέμβριο του 2023 βραβεύτηκε από το σύλλογο Φίλων Κλασσικής Μουσικής και Όπερας για την μέχρι τώρα μουσική της πορεία μέσα από το πρίσμα της εκπαίδευσης, της έρευνας και της κοινωνικής δράση - προσφοράς.
Official Site: aggelikitoubanaki.com
PLAYGROUND

ΙΟΑΝΝΑ TSAGARI – THE WITHIN PROJECT – Σάββατο 13 Σεπτεμβρίου

  ΙΟΑΝΝΑ TSAGARI – THE WITHIN PROJECT – Σάββατο 13 Σεπτεμβρίου Ioanna Tsagari Official Ιωάννα Τσάγκαρη THE WITHIN PROJECT Όταν η Ανατολή συν...