Οι Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης στο Athens Science Festival
Θα μιλήσουμε για τη μυστική ζωή του εφηβικού εγκεφάλου με αφορμή την έκδοση του βιβλίου της Sarah-Jayne Blakemore "Επινοώντας τον εαυτό μας"
Σάββατο 22 Οκτωβρίου 2022, στις 19:00
Πληροφορίες για τη συμμετοχή στη συζήτηση στην ιστοσελίδα: https://www.athens-science-festival.gr/
Φωτεινή Στυλιανοπούλου, νευροεπιστήμονα, ομότιμη καθηγήτρια βιολογίας, ΕΚΠΑ, τ. πρόεδρο Ινστιτούτου Παστέρ
Γιάννη Σιγάλα, παιδοψυχίατρο, Αθηναϊκό Κέντρο Μελέτης του Ανθρώπου
Κωνσταντίνο Πανάγο, επισκέπτη καθηγητή Νομικής Σχολής ΕΚΠΑ., δίκαιο ανηλίκων
Πελιώ Παπαδιά, δημοσιογράφο, Περιοδικό TALK
Συντονίζει η Ελεονώρα Ορφανίδου, δημοσιογράφος, επικεφαλής πολιτιστικού τμήματος Αθήνα 984
Η Σάρα-Τζείν Μπλεϊκμορ στο βιβλίο της «Επινοώντας τον εαυτό μας. Η μυστική ζωή του εφηβικού εγκεφάλου» (ΠΕΚ 2022) παρουσιάζει τα σύγχρονα δεδομένα της νευροεπιστημονικής έρευνας για τις αναπτυξιακές διεργασίες που συμβαίνουν στον εφηβικό εγκέφαλο.
Η εφηβεία είναι μια δημιουργική περίοδος της ζωής, κατά την οποία τα νευρικά μονοπάτια είναι εύπλαστα, το δε πάθος και η δημιουργικότητα είναι ιδιαιτέρως έντονα. Στην πραγματικότητα, οι αλλαγές που συμβαίνουν στον εγκέφαλο κατά τη διάρκεια της περιόδου αυτής ουσιαστικά παρέχουν έναν φακό μέσω του οποίου μπορούμε ν’ αρχίσουμε να παρατηρούμε τον εαυτό μας εκ νέου. Η εφηβεία είναι μια περίοδος της ζωής κατά την οποία ο εγκέφαλος αλλάζει σημαντικά· κι εμείς οφείλουμε να τον καταλάβουμε, να τον φροντίσουμε, αλλά και να τον χαρούμε.
Γνωρίζουμε ότι οι εντυπωσιακές αλλαγές στη συμπεριφορά των εφήβων ρυθμίζονται εν μέρει από τις ορμόνες, κυρίως όμως αντανακλούν αλλαγές στη δομή και στις λειτουργίες του εγκεφάλου: νευρωνικά κυκλώματα αναδιατάσσονται, νέες συνδέσεις δημιουργούνται, εγκεφαλικές περιοχές ωριμάζουν. Η πιο σημαντική είναι η δραστηριότητα του προμετωπιαίου φλοιού, που συνδέεται με τη λήψη αποφάσεων, τον έλεγχο των παρορμήσεων, τη διαμόρφωση στρατηγικών δράσης κ.ά
Τι συμβαίνει όμως με εμπειρίες κατά την εφηβεία, όπως τα βιντεοπαιχνίδια και η χρήση κινητών τηλεφώνων; Άραγε, πώς επηρεάζουν αυτά τον αναπτυσσόμενο εγκέφαλο; Το συγκεκριμένο ερώτημα είναι σημαντικό, πολλά δε έχουν γραφτεί για τις δυνητικά καταστροφικές επιδράσεις που έχουν οι οθόνες στην εγκεφαλική ανάπτυξη.Πολλοί γονείς ανησυχούν για τον χρόνο που περνούν τα παιδιά τους μπροστά σε τηλέφωνα, τάμπλετ και υπολογιστές· αρκετοί έχουν, μάλιστα, τη βεβαιότητα ότι η ενασχόληση αυτή είναι επιβλαβής για τον υπό ανάπτυξη εγκέφαλό τους. Είναι, όμως, έτσι;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου