Πέμπτη 2 Ιουλίου 2015

«Η Καλαμάτα διεκδικεί δυναμικά τον τίτλο της Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Πρωτεύουσας για το 2021» της Μάριον Χωρεάνθη

«Η Καλαμάτα διεκδικεί δυναμικά τον τίτλο της Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Πρωτεύουσας για το 2021» της Μάριον ΧωρεάνθηΤο έτος 2021 συμπληρώνονται 200 χρόνια από την κήρυξη της Ελληνικής Επανάστασης και την έκδοση του πρώτου διπλωματικού κειμένου των επαναστατημένων Ελλήνων (Προειδοποίησις εις τας ευρωπαϊκάς αυλάς), όπου συμπυκνώνονται οι αξίες του ελληνικού πολιτισμού, εμπνευσμένες και διαπνεόμενες από τις αρχές του ευρωπαϊκού Διαφωτισμού. Τις δυο αυτές αλληλένδετες και θεμελιώδεις για την εθνική υπόσταση της χώρας μας επετείους μνημόνευσε ο δήμαρχος Καλαμάτας Παναγιώτης Νίκας, ανοίγοντας τη συνέντευξη Τύπου η οποία δόθηκε στο Μουσείο Μπενάκη στις 23 Ιουνίου 2015, στις 12:30 το μεσημέρι, σε ειδική εκδήλωση με θέμα την υποψηφιότητα της πόλης του ως Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Πρωτεύουσας για το 2021.
Με το λεκτικό KALAMATA:21 και το προωθητικό σύνθημα «Kalamata Rising», η διεκδίκηση του τίτλου της Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Πρωτεύουσας από την Καλαμάτα χαρακτηρίζεται από νεανικό δυναμισμό, μαχητική αισιοδοξία εν μέσω της περιρρέουσας οικονομικής αποτελμάτωσης και πλήρη συμπόρευση με τα σύγχρονα κοινωνικά, πολιτισμικά και τεχνολογικά δεδομένα. Το σύνθημα «Kalamata Rising» παραπέμπει φραστικά σε τίτλο ταινίας δράσης, ενώ η κεντρική του ιδέα, όπως την ανέλυσε στη συνέχεια η καλλιτεχνική διευθύντρια του KALAMATA:21, ηθοποιός, σκηνοθέτις και θεατρική συγγραφέας Έλενα Πέγκα, «σηματοδοτεί μια πόλη που αναδύεται, που ανατέλλει, που ανέρχεται, που κινητοποιείται αλλά και που εγείρεται», με απτά ιστορικά παραδείγματα την Επανάσταση του 1821 και τον καταστροφικό σεισμό του 1986. «Και λέω εγείρεται», εξήγησε η κ.Πέγκα, «γιατί οι κινητοποιήσεις κάθε είδους ξεκινούν από μια εγρήγορση των αισθήσεων. Οι αισθήσεις μάς κάνουν να είμαστε αποφασιστικοί, το σώμα είναι αυτό που εγείρεται και αναλαμβάνει δράση. Και το πιστεύω πως είναι η γη της Μεσσηνίας που κάνει αυτή την εγρήγορση των αισθήσεων, την έγερση των σωμάτων».
Πρωτεύουσα του Νομού Μεσσηνίας και λιμάνι της νότιας ηπειρωτικής Ελλάδας, περιβαλλόμενη από σημαντικότατους αρχαιολογικούς χώρους, όπως της αρχαίας Μεσσήνης, της Ιθώμης και της Θουρίας, αλλά και με αξιόλογο αριθμό μουσείων στο ιστορικό της κέντρο, η Καλαμάτα διακρίνεται από απαράκαμπτη παρουσία στον χώρο του πολιτισμού, με τα Τμήματα Φιλολογίας και Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών του πανεπιστημίου της, το Δημοτικό Ωδείο της, που φέτος συμπληρώνει 30 χρόνια λειτουργίας, σχολή βυζαντινής μουσικής, χορωδίες και συλλόγους που ασχολούνται με την παράδοση και τα Γράμματα, καθώς και τον ήδη εικοσαετή θεσμό του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού που φιλοξενείται στην πόλη. «Αυτό που προσέλαβα είναι πως υπάρχει πολιτισμός της καθημερινότητας, ένα ενδιαφέρον για τα κοινά – και αυτό είναι ένα σπουδαίο υπόβαθρο για μια τόσο μικρή πόλη, ώστε να στηρίξει μια μεγάλη διεθνή πολιτιστική κίνηση. Και γεγονός είναι πως πολλοί από τους νέους ανθρώπους που έφυγαν θα ήθελαν να επιστρέψουν», σημείωσε η κ.Πέγκα, για να καταλήξει: «Το όραμά μου για την Καλαμάτα είναι η ιστορία μιας πόλης που σήμερα, στη σκοτεινή αυτή περίοδο της οικονομικής κρίσης που πλήττει την Ελλάδα και την Ευρώπη και φέρνει τους ανθρώπους αντιμέτωπους με θέματα επιβίωσης, κινητοποιείται ξανά για να υπερασπιστεί τον πολιτισμό με την ευρεία έννοια. Δηλαδή, τον πολιτισμό πέρα από τις τέχνες και πέρα από τα σύνορα».
«Η Καλαμάτα διεκδικεί δυναμικά τον τίτλο της Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Πρωτεύουσας για το 2021» της Μάριον Χωρεάνθη
Η πρόσφατη απόκτηση αεροδρομίου και αυτοκινητοδρόμου συνδέει πλέον την Καλαμάτα με την υπόλοιπη Ελλάδα και την Ευρώπη, εκμηδενίζοντας ουσιαστικά τις αποστάσεις και ενισχύοντας τη διάθεση της πόλης προς την εξωστρέφεια, την έξοδο από την απομόνωση της αυτάρκειας. «Αυτή είναι η στιγμή όπου η Καλαμάτα πρέπει να αναλάβει την ευθύνη μιας γρήγορα αναπτυσσόμενης πόλης, μιας πόλης που τα επόμενα χρόνια θα γίνει νέος πόλος έλξης, τόσο επισκεπτών, όσο και νέων κατοίκων. Η Καλαμάτα αυτή θέλουμε να συζητάει με όρους αειφορίας, πολιτιστικής ανάπτυξης και καινοτομίας», δήλωσε ο εκτελεστικός διευθυντής του KALAMATA:21 Έκτωρ Τσατσούλης. «Όμως η διεκδίκηση του τίτλου σημαίνει και αντιμετώπιση των σκοτεινών της σημείων και των προβλημάτων της, προκαλώντας τους πολίτες της να κοιτάξουν την πόλη τους κατάματα. Μια πόλη που διεκδικεί έναν τέτοιο ευρωπαϊκό τίτλο πρέπει να τολμάει να ονειρεύεται, να οραματίζεται και να σχεδιάζει μακροπρόθεσμα».
Στη συνέντευξη Τύπου συμμετείχαν ακόμα ο αθλητής τένις σε αμαξίδιο και συντονιστής ομάδας εργασίας του KALAMATA:21 Γιώργος Λαζαρίδης, ο οποίος έδωσε έμφαση στην ανάγκη όχι μόνο υποδομών φιλικών προς την προσβασιμότητα και τη διαφορετικότητα –που άλλωστε έχουν ήδη υλοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό– αλλά και αλλαγής στην κρατούσα νοοτροπία, ο σύμβουλος ψηφιακής στρατηγικής και μέλος της ομάδας έργου «Digital Kalamata» Ηλίας Σκενδερίδης, ο οποίος μίλησε για την πολύτιμη εν δυνάμει συνεισφορά του ήδη εγκατεστημένου δικτύου οπτικών ινών στην ψηφιακή αναβάθμιση της πόλης, καθώς και η ηθοποιός και μέλος ομάδας εργασίας του KALAMATA:21 Εύη Γιαννακοπούλου, η οποία επισήμανε την αμείωτη, σε πείσμα της οικονομικής κρίσης, καλλιτεχνική και πολιτιστική δραστηριότητα της Καλαμάτας, υπογραμμίζοντας τη σπουδαιότητα «μιας ευκαιρίας για καλύτερο συντονισμό, οργάνωση και συνεργασία ανάμεσα στους πολιτιστικούς φορείς» και «μιας επιπλέον επαφής και γνωριμίας με το ευρωπαϊκό στοιχείο, όπου στόχος θα είναι η ανάδειξη του ελληνικού, αλλά και του ευρωπαϊκού πολιτισμού και η αναγκαιότητά τους». Όπως τόνισε, «ο πολιτισμός –και η παιδεία– είναι η πιο σίγουρη επένδυση για ένα καλύτερο αύριο, γιατί στοχεύουν στην εκπαίδευση του πολίτη. Προϋποθέτει, όμως, τη συνεργασία όλων των φορέων (κρατικών και μη) και των εκπροσώπων των τεχνών, με γνώμονα και στόχο το κοινό συμφέρον για την ανάδειξη του πολιτισμού, παραγκωνίζοντας ιδιοτέλειες και προσωπικά οφέλη».
Αναφορά έγινε επίσης στο σπίτι του Ιρλανδού συγγραφέα και φιλέλληνα σερ Πάτρικ Λι Φέρμορ, ήρωα της Μάχης της Κρήτης και ημιμόνιμου κατοίκου της Καρδαμύλης στη Μάνη, το οποίο είχε δωριστεί από τον ίδιο και περιήλθε μετά τον θάνατό του (το 2011) στο Μουσείο Μπενάκη.
Την εκδήλωση παρακολούθησαν εκπρόσωποι της Πολιτείας και των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, καθώς και φορέων και πολιτιστικών ιδρυμάτων της Ελλάδας και άλλων ευρωπαϊκών χωρών, οι οποίοι εξέφρασαν τη στήριξή τους στην πρωτοβουλία διεκδίκησης του τίτλου. Μεταξύ των παρευρισκομένων ήταν ο επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα Πάνος Καρβούνης, ο αντιδήμαρχος Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων του Δήμου Θεσσαλονίκης Σπύρος Πέγκας, ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Αθανάσιος Θεοδωρόπουλος, η αρχαιολόγος της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΥΠ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ. Ελένη Ράπτη, ο καθηγητής αρχαιολογίας και επικεφαλής της ανασκαφής της Αρχαιολογικής Εταιρίας στην αρχαία Μεσσήνη Πέτρος Θέμελης, η επικεφαλής της ανασκαφής στην αρχαία Θουρία Ξένια Αραπογιάννη, η καλλιτεχνική διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας Βίκυ Μαραγκοπούλου και οι εκπρόσωποι του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Δήμητρα Νικολοπούλου και Ελένη Ανδριτσοπούλου.
diastixo.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΙ ΠΑΜΕ ΠΡΙΜΑ… της Μαρίνας Σωτηροπούλου

  ΚΑΙ ΠΑΜΕ ΠΡΙΜΑ… της Μαρίνας Σωτηροπούλου / Νέο έργο Μια επίκαιρη κωμωδία για την παρακμή της πολιτικής αλλά και της κοινωνίας ΠΡΕΜΙΕΡΑ Σάβ...