Δευτέρα 7 Μαρτίου 2016

Μνημείο ΗΡΩΟ και ΜΑΝΤΕΙΟ ΟΛΥΜΠΙΑΔΑΣ


Κατάμεστη η αίθουσα της παλιάς Φιλοσοφικής του ΑΠΘ, κατά τη διάρκεια της 29ης ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ των Αρχαιολόγων της χώρας, με σκοπό την ανακοίνωση των ανασκαφικών ευρημάτων στην Μακεδονία και τη Θράκη. 
Το ενδιαφέρον εστιάστηκε στις ανακοινώσεις που αφορούσαν στον λόφο-τύμβο Καστά της Αμφίπολης, με το ακροατήριο να αποτελείται από το σύνολο των κορυφαίων αρχαιολόγων της χώρας και πλήθους κόσμου.

Η ανασκαφική ομάδα της Κατερίνας Περιστέρη παρουσίασε νέα στοιχεία και απάντησε σε πλήθος ερωτήσεων των αρχαιολόγων, αποσαφηνίζοντας τα περισσότερα σημεία των εισηγήσεων που απαιτούσαν διευκρινήσεις και αναλυτικότερες αναφορές.


ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ από τον ΜΙΧΑΛΗ ΛΕΦΑΝΤΖΗ


1).  Χωρίς καθόλου να αναφέρει το όνομα της μητέρας του Μεγάλου Αλεξάνδρου,  σαφέστατο υπαινιγμό οτι στον κιβωτιόσχημο τάφο είναι θαμμένη η ΟΛΥΜΠΙΑΔΑ, έκανε στην εισήγηση του οΜιχάλης Λεφαντζής ο οποίος χαρακτήρισε το μνημείο ΗΡΩΟ και ΜΑΝΤΕΙΟ.

Ο αρχιτέκτονας της ανασκαφικής ομάδας τόνισε με έμφαση πως η μεγάλη μαρμάρινη θύρα τοποθετήθηκε στο αρχικό θυραίο άνοιγμα του τελευταίου θαλάμου "στην τελευταία 20ετία του 4ου π.Χ. αι.,προκειμένου να τον καταστήσει ΜΗ προσβάσιμο, μετά από κάποιο ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ γεγονός".


--->Υποστήριξε ουσιαστικά πως οι σκελετοί που βρέθηκαν, δεν είναι ταφές της ίδιας χρονικής περιόδου. 


---> Τελευταία 
(μεταξύ 320 π.Χ. - 301 π.Χ.), έγινε η ταφή της ηλικιωμένης γυναίκας. 

Για την υποδοχή μάλιστα της νεκρής στον εν λόγω Θάλαμο,  έγιναν σημαντικότατες οικοδομικές παρεμβάσεις και ακολούθησε η οριστική του ΣΦΡΑΓΙΣΗ

---> Οι 
παρεμβάσεις αυτές αφορούσαν στην αποξήλωση τμήματος του αρχικού δαπέδου του θαλάμου αυτού, και άνοιγμα του κιβωτιόσχημου που μέχρι τότε είχε δευτερογενείς στρατιωτικές ταφές αλλά και άλλα.


---> "Ο ΜΟΝΟΣ  ολοκληρωμένος σκελετός, το σώμα της 60χρονης ΓΥΝΑΙΚΑΣ, εναποτέθηκε όπως ήταν στον κιβωτιόσχημο ο οποίος αμέσως μετά επιχώθηκε  μέχρι το ύψος του δαπέδου, για να ακολουθήσει η ΣΦΡΑΓΙΣΗ του Θαλάμου με την υπερμεγέθη μαρμάρινη θύρα" υπογράμισε ο Μιχάλης Λεφαντζής, ο οποίος συνέχισε:


---->"Μετά την σφράγιση του ταφικού Θαλάμου, οι λατρευτικές δραστηριότητες (που γινόταν μέχρι τότε εκεί), ΜΕΤΑΦΕΡΘΗΚΑΝ στον προηγούμενο θάλαμο, όπου τοποθετήθηκε τελετουργικό ΣΚΕΥΟΣ πάνω στοψηφιδωτό".


---> "Η γραπτή ζωφόρος -κατέληξε- στην οποία πρωταγωνιστούν ΔΕΛΦΙΚΟΙ ΤΡΙΠΟΔΕΣ ανάμεσα στις προς διερεύνηση σκηνές, είναι η σημαντικότερη μαρτυρία  της αρχικής χρήσης αυτού του χώρου ως ΗΡΩΟΥ και στην συνέχεια ως χώρου που λειτουργούνταν από μία ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΙΕΡΕΙΑ με σκοπό τηνΧΡΗΣΜΟΔΟΣΙΑ". 


2). Αποκάλυψε πως τα αποξηλωμένα τμήματα του δαπέδου (πέτρινοι δόμοι που αφαιρέθηκαν για να ανοιχθεί ο κιβωτιόσχημος τάφος), χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του σφραγιστικού τοίχου μπροστά από τις Καρυάτιδες, ενώ κάποιοι από αυτούς (τούς δόμους):
"φέρουν γόμφους για την ένθεση μαρμάρινων μελών", όπως η ΜΑΡΜΑΡΙΝΗ ΣΤΗΛΗ (φωτό πάνω) με την παράσταση του δένδρου και του φιδιού, που παρουσιάστηκε αμέσως μετά για πρώτη φορά, από τονAntonio Corso και η οποία βρισκόταν ΕΝΤΟΣ του Ταφικού Θαλάμου. 

3). Ο κ. Λεφαντζής ανακοίνωσε την ύπαρξη ΑΓΑΛΜΑΤΟΣ (που δεν βρέθηκε κατά την ανασκαφή)  στον θάλαμο με τις Καρυάτιδες, μπροστά από τις οποίες διαπιστώθηκε επί του βοτσαλωτού δαπέδου, σαφές αποτύπωμα ορθογώνιας βάσης, διαστάσεων 75Χ75 εκ. 

4). Τέλος, επιβεβαίωσε οτι 9φυλλοι ΡΟΔΑΚΕΣ κοσμούν τις κάθετες στήλες στο πλάι των Καρυάτιδων, ενώ οι ρόδακες που βρίσκονται πάνω από αυτές, είναι 8φυλλοι. 
----------------------
[
Σ.Σ. Για τις υπόλοιπες σημαντικές ομιλίες, τα νέα στοιχεία επί των ανασκαφικών ευρημάτων, τους αποσυμβολισμούς που επιχειρήθηκαν αλλά και τον πλούσιο διάλογο μεταξύ των αρχαιολόγων που ακολούθησε των ανακοινώσεων, θα γίνουν ξεχωριστές αναρτήσεις τις επόμενες ημέρες


Α.Π.  

Πηγή: kathrefti.blogspot.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΙ ΠΑΜΕ ΠΡΙΜΑ… της Μαρίνας Σωτηροπούλου

  ΚΑΙ ΠΑΜΕ ΠΡΙΜΑ… της Μαρίνας Σωτηροπούλου / Νέο έργο Μια επίκαιρη κωμωδία για την παρακμή της πολιτικής αλλά και της κοινωνίας ΠΡΕΜΙΕΡΑ Σάβ...