Κυριακή 2 Αυγούστου 2020

Καμεράτα: Η επιστροφή του Οδυσσέα στην πατρίδα

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ


Claudio Monteverdi (1567-1643)

Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ

Όπερα σε δύο πράξεις

(στα ιταλικά, με ελληνικούς υπέρτιτλους)

ΩΔΕΙΟ ΗΡΩΔΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ, 4-5 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2020

Η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής επανέρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών με μια νέα παραγωγή της αριστουργηματικής όπερας του Claudio Monteverdi, "Η επιστροφή του Οδυσσέα στην πατρίδα". Στο πόντιουμ ο Γιώργος Πέτρου, ένας από τους κορυφαίους Έλληνες μαέστρους με λαμπρή διεθνή παρουσία, ενώ την σκηνοθεσία υπογράφει η διακεκριμένη σκηνοθέτις και διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης, Μαριάννα Κάλμπαρη. Συμμετέχουν 11 κορυφαίοι Έλληνες σολίστ, με επικεφαλής τον βαρύτονο Τάση Χριστογιανόπουλο και την μεσόφωνο Μαίρη Ελεν Νέζη, οι οποίοι έχουν διαπρέψει στους ομώνυμους ρόλους σε μεγάλα θέατρα στο εξωτερικό.

Πάντα δραστήρια και πολυσχιδής, η πολυαγαπημένη Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής φροντίζει για ένα μαγευτικό ηχητικό περιβάλλον, μέσα από τους εξωτικούς ήχους των μουσικών οργάνων της εποχής του πρώιμου Μπαρόκ.

Ο "Οδυσσέας" του Monteverdi παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Βενετία το 1640, με μεγάλη επιτυχία. Μετά από μια σειρά αναβιώσεων, το έργο χάθηκε μέχρι τις αρχές του 20αι όπου το χειρόγραφο εκδόθηκε για πρώτη φορά. Φυσικά, οι μουσικολογική γνώση των αρχών του 20ου αι. δεν επέτρεψε να αποκωδικοποιηθεί η αριστουργηματική, αλλά στενογραφική παρτιτούρα του έργου με αποτέλεσμα η όπερα να θεωρηθεί ημιτελής. Ωστόσο, η πολύτιμη γνώση της ιστορικής ερμηνευτικής που άνθισε στο τέλος του 20ου αι και σήμερα πια αποτελεί σύγχρονη κατάκτηση, επέτρεψε να αποδοθεί στο έργο η πραγματική του αξία, καθιστώντας το ως ένα από τα πλέον πρωτοποριακά και μεγαλειώδη έργα του οπερατικού ρεπερτορίου και τοποθετώντας τον Monteverdi στο βάθρο των σημαντικότερων μουσικών δραματουργών όλων των εποχών.

Ο μεγάλος Ιταλός συνθέτης, επηρεασμένος από του αρχαίο θέατρο, μελοποιεί με συγκλονιστικό τρόπο την αρχετυπική ομηρική ιστορία του "ταξιδιού του ήρωα", ζωντανεύοντας αριστοτεχνικά τα αιώνια σύμβολα του Ομήρου.

Η σύγχρονη πραγματικότητα που μέσω της πανδημίας έχει οδηγήσει τον κόσμο μια αδιανόητη ως τώρα κοινωνική συνθήκη, δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη την Μαριάννα Κάλμπαρη, που μέσα από τη σκηνοθετική της ματιά δημιουργεί ένα σχόλιο για αυτό που συμβαίνει αυτή τη στιγμή στις ζωές μας.

Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Πέτρου

Σκηνοθεσία: Μαριάννα Κάλμπαρη

Σκηνικά/κοστούμια: Γιωργίνα Γερμανού

Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου

Μουσική προετοιμασία/βοηθός μαέστρος: Μάρκελλος Χρυσικόπουλος

Βοηθός σκηνοθέτη A': Κωνσταντίνα Ψωμά

Βοηθός σκηνοθέτη Β'/μετάφραση υπερτίτλων: Ναταλία Μποζίκα

ΚΑΜΕΡΑΤΑ-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής (σε όργανα εποχής)

Οδυσσέας: Τάσης Χριστογιαννόπουλος

Πηνελόπη: Μαίρη ΄Ελεν Νέζη

Αθηνά/Έρωτας: Μίνα Πολυχρόνου

Μελανθώ/Τύχη: Ελένη Βουδουράκη

Τηλέμαχος/Ευρύμαχος: Βασίλης Καβάγιας

Ίρος: Δημήτρης Ναλμπάντης

Εύμαιος: Χαράλαμπος Βελισσάριος

Ευρύκλεια/Εύθραυστη ανθρώπινη φύση: Έλενα Μαραγκού

Αντίνοος/Χρόνος: Μάριος Σαραντίδης

Αμφίνομος: Νικόλας Μαραζιώτης

Πίσανδρος: Ιάσων Μαρμαράς


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΙ ΠΑΜΕ ΠΡΙΜΑ… της Μαρίνας Σωτηροπούλου

  ΚΑΙ ΠΑΜΕ ΠΡΙΜΑ… της Μαρίνας Σωτηροπούλου / Νέο έργο Μια επίκαιρη κωμωδία για την παρακμή της πολιτικής αλλά και της κοινωνίας ΠΡΕΜΙΕΡΑ Σάβ...