Κυριακή 13 Απριλίου 2025

Hilma Klint


 Το καλοκαίρι του 1986, ένας Σουηδός αγρότης σκόνταψε πάνω σε κάτι εκπληκτικό στο εγκαταλελειμμένο εξοχικό του - ένα σκονισμένο υπόγειο γεμάτο με μεγάλα ξύλινα κιβώτια. Όταν τα άνοιξε, έμεινε έκπληκτος όταν βρήκε 1.200 πίνακες, πολλοί από αυτούς με τολμηρά γεωμετρικά σχήματα σε ζωηρά χρώματα. Αβέβαιος για τη σημασία τους, κάλεσε έναν γείτονα, αλλά ούτε αυτό το άτομο δεν μπορούσε να κατανοήσει την ανακάλυψη. Τελικά, ένας επιμελητής μουσείου επιβεβαίωσε ότι οι πίνακες ήταν της Hilma af Klint, Σουηδής καλλιτέχνιδας που είχε δημιουργήσει αυτά τα έργα δεκαετίες νωρίτερα. Αυτό που έκανε την ανακάλυψη ακόμα πιο αξιοσημείωτη ήταν ότι αυτοί οι αφηρημένοι πίνακες προηγήθηκαν του έργου διάσημων αφηρημένων καλλιτεχνών όπως ο Kandinsky, ο Malevitch και ο Mondrian, καθιστώντας τη Hilma πραγματική πρωτοπόρο στον τομέα της αφηρημένης τέχνης.

Hilma Klint, γεννημένη το 1862, επηρεάστηκε βαθιά από την ανατροφή της. Ο πατέρας της, μαθηματικός, είχε μια μεγάλη βιβλιοθήκη, όπου ανέπτυξε ένα πρώιμο ενδιαφέρον για τη γεωμετρία και την τέχνη. Μετά τη φοίτηση της στη Σουηδική Ακαδημία Καλών Τεχνών, η Χίλμα έγινε επιτυχημένη ζωγράφος πορτρέτων και τοπίων, αλλά το πραγματικό της πάθος ήταν στην εξερεύνηση των πνευματικών και αφηρημένων βασιλείων. Εμπνευσμένη από τις επιστημονικές ανακαλύψεις της εποχής της και το κίνημα πνευματισμού, η Χίλμα άρχισε να πειραματίζεται με αφηρημένες μορφές, δημιουργώντας έργα που καθοδηγούνταν από αυτό που πίστευε ότι ήταν ενέργειες από εναλλακτικές διαστάσεις. Κράτησε αυτά τα έργα μυστικά, φοβούμενη ότι θα καταστρέψουν τη φήμη της ως σοβαρού καλλιτέχνη, οδηγώντας την να ζήσει διπλή ζωή τόσο ως συμβατική καλλιτέχνης όσο και ως δημιουργός πρωτοποριακής αφηρημένης τέχνης.
Η απόφαση της Χίλμα να κρατήσει κρυμμένα τα αφηρημένα έργα της από το κοινό ήταν μυστήριο, αλλά κατέστησε σαφές στη διαθήκη της ότι οι πίνακές της δεν πρέπει να ανοίξουν παρά 20 χρόνια μετά τον θάνατό της. Μπορεί να πίστευε ότι ο κόσμος δεν ήταν έτοιμος για το avant-garde όραμά της, ή ότι η δουλειά της ήταν πολύ προσωπική για να μοιραστεί. Δυστυχώς, ο εγγονός της, κληρονόμος της τέχνης της, έφυγε πριν αποκαλυφθούν οι πίνακες, αφήνοντας τα έργα κρυμμένα για πολλά χρόνια μέχρι την ανακάλυψή τους το 1986. Μέχρι τότε, ο κόσμος της τέχνης είχε ενστερνιστεί πλήρως αφηρημένα κινήματα, και οι οραματικές συνεισφορές της Hilma af Klint αναγνωρίστηκαν επιτέλους, καθιερώνοντάς την ως μια πραγματική πρόγονος της αφηρημένης τέχνης.
Διαδίκτυο


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ιωάννης Λαδάς: «Το πρόβλημα της φιλοσοφικής θεμελίωσης της βιοηθικής»

  Χριστόφορος Χαραλαμπάκης     Ο Tristram Engelhardt (1941-2018) προσείλκυσε το ενδιαφέρον μου ήδη από το 1986, όταν έπεσε στα χέρια μου το ...